The Moz-Arts/The Eye (Roosendaal 1966-1968)

Bezetting:

Emile Lemmens † (sologitaar) ex- The Stylets

Coen van Doorn † (slaggitaar, zang) ex- The Stylets

René Arons † (basgitaar) ex- The Stylets; naar Test

Jos Rijnkels (drums) ex- The Stylets

 

The Eye

Emile Lemmens † (sologitaar) naar Reborn (1968), Kmeut Peupe -> Melvin

Coen van Doorn † (basgitaar, zang) naar Kmeut Peupe -> Melvin

Jos Rijnkels (drums) naar Reborn (1968), Kmeut Peupe -> Melvin

 

In juni 1966 wijzigden The Stylets hun naam in The Moz-Arts. De groep komt al vrij snel in contact met Jack de Nij (Jack Jersey), die een nummer voor de groep schrijft en ook als manager voor de groep actief is. Onder zijn leiding werden 2 opnamen gemaakt, die helaas nooit werden uitgebracht.

 

In 1967 vertrekt bassist René Arons naar de Bredase band Test en met Coen van Doorn op bas gaan ze als trio verder onder de naam The Eye. De band treedt op tijdens de Roosendaalse Beatmarathon, die op 24 juli 1967 in Het Eurohonk + Het Fatimahuis georganiseerd wordt. Andere Roosendaalse bands, die daar acte de presence geven zijn: The Op-Sound, The Alsatians, The Caps, Blubber, Take Five en The Vamps.

 

In 1968 valt de band uiteen en Emile Lemmens en Jos Rijnkels spelen een tijdje in Reborn. Eind 1968 starten Emile, Coen en Jos een nieuwe formatie Kmeut Peupe (kmoet poepe in 't Roosendaals dialect), die tot 1970 voornamelijk furore maakt in studentenkringen. De Kmeut speelt alleen eigen nummers met veel aanvullende geluids- en lichteffecten verzorgd door hun technicus Gerard 's Gravendijk. In het begin der 70-er jaren schoppen ze het uiteindelijk tot een nationaal niveau onder de naam Melvin The Wicked Wail. Ze speelden op alle toenmalige grote podia, zoals Exit (Rotterdam), De Eland (Delft), Paard van Troje (Den Haag) en Doornroosje (Nijmegen)

 

Met dank aan Coen van Doorn († 2010) voor aanvullende informatie.